26 Eylül 2007 Çarşamba

BİR ÇERKES YEMEĞİ:KURZUNUŞ














Çeçenler bu yemeğe kurzunuş derler. Ama biraz araştırınca gördüm ki çerkeslerin boylarına göre pek çok isimle anılıyor.
Etlisine ayrı (osetler;k ı b ı n,kumuklar;k u r z e, h ı n k a l
) patatesle yapılanına ayrı (h a l u j,kabarteyler;p s i h a l u j ,p s i h a l v e, m a n t a z ,abzekler;m a t e z) isimler verilmiş.


KURZUNUŞ

Hamur malzemeleri:

1 kg un

1 tatlı kaşığı tuz

ılık su

iç malzemeleri:

500gr kıyma

2 adet kuru soğan

1 adet limonun suyu

Karabiber

Tuz

Pul biber

Sos(beyrim) malzemeleri:

2-3 diş sarımsak

Zeytinyağ

Kurzunuşun haşlama suyu

Hazırlanışı:

İç malzemesini hazırlamak için soğanları küçük küçük dograyın

Kıymaya ekleyin

Baharatları katın, limon suyunu ekleyin ve iyice karıştırın.

Hamur malzemeleri ile kulak memesi yumuşaklığında bir hamur yoğurun.

Üzerini temiz bir bezle örtüp 30 dakika dinlendirin.


Hamuru dört parçaya bölün ve her parçayı oklava yardımı ile ince bir şekilde açın,

Küçük yuvarlak bir kalıp veya su bardağı ile hamurları kesin

Kestiginiz küçük parçaların yarısına kıymalı harçdan koyun

Hamurun diğer yarısını harç koydugunuz tarafa kapatın

Şekildeki gibi açılmayacak bir şekilde iyice yapıştırın

Diger kalan hamurlara da aynı işlemi yapın

Sonra büyük bir tencereye su koyun ve bir miktar tuz atın ve kaynamaya bırakın.

Kaynadıktan sonra yaptıgınız kurzunuşları çok fazla olmamak şartı ile suya atın ve pişirin,

Piştiklerinden emin olmak için bir tanesini alıp, ikiye keresek bakın

Pişdikden sonra suyunu süzerek çıkarın.

İsterseniz yağda kızdırılmış pul biberi servisden önce üzerine dökün

Ya da yanında beyrim de denilen sos ile yani dövülmüş sarımsak,kızarmış yag ve bir miktar

kurzunuşun haşlama suyunu katarak elde edilen sosla sıcak olarak servis yapın .

Sosa batırarak afiyetle yiyin.

Biz böyle tercih ediyoruz.





YAPILIŞINI BİR DE VİDEODA İZLEMEK İSTER MİSİNİZ :

15 yorum:

Tabiat Ana dedi ki...

Merhaba,
biz haluj deriz bu yemeğe.Eskıden annannem yapabiliyorken çok yerdik.Şimdi pek yapanımız kalmadı ama ben çok severim.Ellerinize sağlık

Adsız dedi ki...

merhaba çerkez kızı,herşey çok harika olmuş ellerine sağlık,, benim ricam kurzunuş(hinkal deriz biz)un örülüş şeklini göstere bilirmisin, ben bir türlü yapamıyorum çok denedim ama senin gibi öremiyorum, başarılarının devamını dilerim,,

ç e r k e z k ı z ı dedi ki...

*wildrose
ziyaretin için teşekkürler.
nasıl tarif edilir bilemiyorum ama hamuru ikiye katlayıp orta ve baş parmağınla bir sağa ve bir sola yatırıp birleştirmek gerekiyor.
kamera çekimi ile göstermek daha güzel olur ama şu an bu imkanım yok.
belki daha sonra...
sevgiler

Adsız dedi ki...

benim de annem kumuk. biz kürze diyoruz. genelde ısırgan otuyla yaparız. sütlü ya da kıymalı da yapılıyor. bizim için çok özel bir yemek. ama kıvırmasını öğrenemedim bir türlü:)

ç e r k e z k ı z ı dedi ki...

*kumuk torunu
hamurun kapatılmasını video ile gösterdim, belki yardımcı olur.
bir kaç denemeden sonra eminim başarırsın.. nasılsa çerkezlik var :)) değil mi...
sevgiler

Adsız dedi ki...

sen gerçekten harikasınn,,, çok teşekürler ederimm çerkez kızı ellerine sağlık,, videoya çekip bizlerlen paylaştığın için çok teşekürler ederimm görünce nasıl sevindim anlatamam... maşşalahh ellerinde pek yakışıyorr,, başarılarının devamını dilerimm ..sevgiler (wildrose)

~Semra Mutfakta~ dedi ki...

Süper bir yemek ve süper bir açıklama.Video öyle güzel olmuşki başka türlü bu şekilde anlatılamazdı.Ellerine sağlık.

Adsız dedi ki...

ESKI GUZEL GUNLERE GOTURDU BENI... KALABALIK YENILEN SOFRALARDA GOZLERI NEMLENDIREN HATIRALAR DUSTU GOZ KAPAKLARIMIN ICINE... KAPATINCA GOZLERIMI HATIRALARLDA BULDUM KENDIMI.... NEDE GUZEL ANLATMISSIN KURZUNUSU... BU HAFTA YAPACAGIM... ESKI GUNLERIN HATRINA... UNUTMAYALIM CERKEZ CECEN ADETLERINI... DILIMIZI UNUTTUK BARI DAMAK TADIMIZ KALSIN ATALARIMIZIN HATRINA... YUREGINE SAGLIK CERKEZ KIZI... RUSYADAN SELAMLAR...

ç e r k e z k ı z ı dedi ki...

damak tadımızı unutmamak adına rusyaya sevgiler...

Unknown dedi ki...

Ben de bir çerkez kızıyım.Şapsığım
biz de buna metaz deriz tadını da iyi biliriz şükürler olsun unutulmayan kültürümüze ellerinize sağlık

Adsız dedi ki...

Allah canınızı almasın siz ne anlarsınız kurzunuştan ben yapıyım da bir yiyim elinizi değil ya ayağınızı da yutarsınız neyse benden bu kadar ama kadın çok güzel örüyor ben biraz düzgün öremiyorum ama acılıca yerseniz aboo nasıl güzel olur tavsiye ederim..

Adsız dedi ki...

Merhaba, biz de Asetiniz, gabin diyoruz. Herkesin ayni yemekleri yapip kendi dilinde baska bir sey soylemesi hep cok hosuma gitmistir, ne zaman yeni bir cerkes yemegi ogrensem hemen sormaya basliyorum siz ne diyorsunuz bizimkiler ne der acaba diye :) Elinize saglik.

Adsız dedi ki...

Biz karaçaylar, sizin sadece kıyma ve soğanla hazırladığınız harca ilaveten bolca dövülmüş ceviz kullanırız.Tavsiye ederim birde böyle deneyin.

Adsız dedi ki...

Bizde patateslisini yapariz uzerinide manti gibi yapariz cok guzel olur sac orgusu gibi kapatmakta bazen yalnis elle yapildigindan olmuyor.ben sag elimi kullaniyorum ama bunu yaparken sol elimle rahat kapatiyorum soylemek istedim

yuzyillikkonak dedi ki...

Merhaba ne kadar güzel bir blog bu ellerinize sağlık, haluju da katlamanızdan belli ki çok beceriklisiniz. Tebrikler, başarılarının devamını dilerim...